Spaima TikTok și inflamarea politicienilor

Spaima TikTok și inflamarea politicienilor

Donald Trump are dreptate. Nu a blocat TikTok pentru că se plictisea, ci pentru că reprezintă o amenințare pentru ei, pentru americani. De fapt ce se întâmplă. 

TikTok este o rețea socială – pentru că are posibilitatea de a face conturi, de a da like-uri, de a comenta, de a urmări persoane și de a trimite mesaje private. Toate elementele de funcționalitate ale unei rețele sociale. Aceste lucruri funcționează atât de bine pe TikTok și rețeaua este atât de bine optimizată tehnic, încât lumea a părăsit Facebook și alte rețele sociale pentru TikTok pocnind din degete. 

Te întrebi de ce nu mai iei nici un like pe Facebook, de ce nu mai ai nici un comentariu. E simplu, nu mai e nimeni pe Facebook. Toată lumea e pe TikTok. 

Iar TikTok de când s-a lansat la nivel global, cu câteva petreceri de lansare în câteva țări, a devenit instant cea mai downloadată aplicație din market și a luat instant toți utilizatorii de rețele de socializare. De exemplu în România, TikTok are 4 milioane de utilizatori. Dacă ne uităm pe internet, universul maxim este de 11 milioane de utilizatori – cei care intra pe Youtube, dar cei 4 milioane sunt cei activi. Oamenii care chiar folosesc internetul des. Publicul țintă cum ar veni. 

Înțelegem de aici că acest public țintă a plecat de pe Facebook – unde era oarecum estimat și umflat (cei care cumpără ads pe Facebook știu). Și a ajuns în această aplicație unde are engagement, nu are reclame supărătoare, iar datele sale personale … datele sale personale. De fapt aici este problema. 

Argumentele lui Donald Trump cu privire la TikTok sunt simple. Hei au plecat oamenii noștri de pe Facebook, pe TikTok, ok foarte bine. Ce este TikTok, al cui este TikTok? Ce face TikTok cu datele noastre personale? Ah, e companie chineză. Nu. Să nu fie companie chineză. Să îi cumpere Microsoft sau altcineva, ca să nu plece datele noastre personale. 

Celălalt lucru care îi interesează pe americani când vine vorba de TikTok este pur și simplu algoritmul și tehnologia de recomandare a clipurilor din rețeaua socială. Știm cu toții că pierdem ore întregi pe TikTok și nu le pierdem pentru că nu avem ceva mai bun de făcut, ci pentru că TikTok știe ce conținut să ne livreze, în funcție de preferințele noastre. Ceea ce înseamnă că știe preferințele noastre și că le-a procesat astfel. 

Iar asta este mai bun decât datele de la Cambridge Analytics pe care le-au folosit anii trecuți. Plus că sunt date noi, iar acum aceste date sunt extrase și din video. 

Poate fi TikTok blocat?

Tehnic TikTok poate fi blocat și a fost deja blocat în India. Iar acolo oamenii au plecat de pe TikTok și s-au întors pe Facebook, iar rețeaua de socializare a avut trafic mai mare cu 20%. 

TikTok a fost blocat și pe telefoanele agențiilor guvernamentale din Statele Unite. Nu a fost exclus din magazinele de aplicații, încă. Mai are puțin timp de stat acolo. Dar a fostblocat pe telefoanele bugetarilor din Statele Unite. Doar acolo are congresul american acces. 

Trebuie să ne fie teama de TikTok? 

În principiu nu avem de ce să ne temem de TikTok. Este o aplicație ca oricare alta, iar cu cât timp petrecem mai mult acolo, cu atât timp aplicația are timp să ne analizeze și să creeze profilul nostru. Este la fel ca Facebook, ca Google, ca orice altceva. Dar pe TikTok mai vedem și videouri în acest timp. 

Ce face TikTok cu datele noastre personale? 

Nimic nu face. Teoretic spun că vor să vândă publicitate. Dar publicitatea pe TikTok nu este targetată pentru ce face utilizatorul, se vinde la kilogram. Dacă vrei să cumperi publicitate pe TikTok, cumperi tot traficul din toată aplicația. 

De fapt, nici nu știu dacă se colectează prea multe date personale. TikTok cere de la utilizatori, telefon, mail, nume, poza de profil și cam atât. Sunt date standard. Cu ele nu poate face prea multe lucruri. 

Dar cu aceste date corelate și cu datele din profilul de recomandări de ForYou, poate crea tipuri de personalități pe rețeaua socială. Și poate genera exemple de comportament astfel încât să știe ce hashtag să genereze mâine. Noi suntem foarte predictibili. 

Cam aceste date vor americanii să le obțină. De fapt oricine vrea să le obțină. Acum depinde ce se va întâmpla cu TikTok mai departe. 

Va cumpăra Microsoft, TikTok? 

Aparent ar fi discuții între Microsoft și TikTok pentru cumpărare. Dar pentru că, probabil nu se vinde așa ușor rețeaua de socializare, a fost oarecum nevoie și de intervenția politicului. Asta și ca urmare a războiului împotriva Chinei. 

Cert este că Microsoft chiar dacă este în discuții, nu cred că este convinsă de strălucirea diamantului care este TikTok. Pe de altă parte, dacă va da un sac de bani, acei bani nu vor veni înapoi. 

Utilizatorul, marfă de vânzare

De aici trebuie să înțelegi foarte clar că nu se dorește cumpărarea TikTok pentru funcționalitățile ei. Ci pentru că are utilizatori. Cum poate fi exemplificat cel mai bine ce se întâmplă în rețelele de socializare gratuite. Ești utilizator, drept urmare tu ești marfa care se va vinde. 

Microsoft nu va cumpăra TikTok, pentru că ar putea face și ei la fel. Doar Facebook a copiat și a făcut Reels, pe care l-a aruncat în Instagram. Drept urmare Microsoft cumpără TikTok pentru numărul mare de utilizatori pe care îi are. Pentru această marfă, grămadă.

Pe utilizatori îi întreabă cineva, ceva? Ai văzut tu la târg, animalele întrebate dacă vor să fie vândute sau sacrificate? 

TikTok e mișto. Mă poți urmări acolo, urc clipuri des. Follow și subscribe, dau și eu înapoi. 

Cristi Dorombach

Cristi Dorombach

Cristi Dorombach, creator de conținut la techcorner.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzică, viața de zi cu zi pe blog.

Leave a Reply

%d bloggers like this: