YouTube cucerește ecranele TV. Ce se întâmplă cu televiziunea clasică

YouTube cucerește ecranele TV. Ce se întâmplă cu televiziunea clasică

O agenție care ajută creatorii de conținut să se promoveze pe YouTube, dar îi și susține ca sa producă videouri pe YouTube a văzut o creștere a televizoarelor care urmăresc conținutul pe YouTube. Collab Network are o audiență de aproape 1 miliard de oameni și este casa mai multor creatori de conținut pe YouTube. Iar cifra de 34% a vizitelor de pe televizoare, fie și pe platforma lor, este una mare.

Pentru că asta înseamnă că 34% din televizoarele care se uită la clipurile lor de pe YouTube, nu mai urmăresc televiziunea clasică.

Dar mai înseamnă ceva, că oamenii aleg să vadă conținutul de calitate pe ecranul mare al televizorului. Cu alte cuvinte aș putea spune că oamenii fug de televizor și de televiziunea clasică pentru a găsi surse alternative de entertainment pe YouTube.

Statisticile sunt valabile probabil pentru Statele Unite, pentru că în articolul citat nu se explică. La noi traficul ce vine din televizoarele conectate la Youtube este încă mic, dar aici mai sunt câteva aspecte de luat în seamă.

Calitatea producțiilor de pe YouTube

Oamenii preferă să vadă pe YouTube producții la calitate TV, iar atunci când producția are această calitate, preferă să o vadă pe ecrane mari. Ceea ce înseamnă că nu orice clip poate fi unul de succes pe YouTube.

În schimb și timpul de vizionare pe YouTube este mult mai ridicat decât pe alte platforme, cum ar fi telefoane sau ecran de PC.

Au apărut însă voci care au cerut reglementarea YouTube, datorită acestui fenomen. Reglementare, înseamnă un CNA pentru YouTube, care să permită doar anumite producții să fie încărcate pe rețeaua socială.

Și tot în Statele Unite, YouTube va fi măsurat la fel cum sunt măsurate posturile TV, asta pentru că cifra celor care se uită la televizor, dar folosind platforma YouTube, a depășit 100 de milioane de utilizatori. Nielsen, cei care fac audiențele tv, vor veni la anul cu audiențele YouTube, dar bineînțeles că și cu alte tarife de publicitate.

Ce se întâmplă însă la noi?

Noi încă nu avem un Youtube. Sunt câteva canale care au avut noroc și care au prins o tonă de abonați, parțial din jocuri. Iar YouTube în România este urmărit de generația tânără.
Pe de altă parte, noi nici nu producem atât de mult conținut și nici nu știm să îl promovăm astfel încât să aibă vizualizări.

Noi știm că producția acestui conținut la calitate foarte bună pentru YouTube, respectiv pentru televizoarele conectate la YouTube, costă extrem de mult – este fix producția TV, făcută de echipe de sute de oameni. Și pentru asta nu reușim să avem o investiție corectă care să aducă acest conținut pe ecrane.
Iar studiourile de creație de conținut sunt cam închise, nu vor să preia youtuberi noi pe care să îi crească, iar ei se gândesc doar la profit și venituri din reclame și publicitate, nu la crearea de conținut.

Televiziunile sunt cele care se gândesc întâi la crearea de conținut, apoi acesta este vândut la televizor de echipa de vânzări. Televiziunile, deci, au acest tip de conținut creat, pe care îl aruncă la gunoi. Efemeritatea televiziunii este cea care face ca acest conținut care se produce, să fie aruncat la gunoi, imediat ce a fost difuzat. Și asta chiar dacă acel conținut se produce la costuri foarte, foarte mari, care acum nu prea s-ar putea acoperi din publicitatea digitală, dar ar putea fi profitabil.
Conținutul de la tv, l-ai văzut pentru o secundă. Nu îi poți pune pauză, nu îl poți revedea peste două zile, nu îl poți cita și așa mai departe.

Corect, unele televiziuni au și platforme digitale unde se poate vedea conținutul lor. Dar investiția în acele platforme digitale este minimă și făcută ca să bifeze un lucru făcut acolo, nu este pentru a fi promovat acel spațiu digital, nu pentru a atrage awarness, dar și bani din publicitate și abonați noi.

Pentru televiziuni YouTube și platformele digitale sunt un dușman de care nu trebuie să se atingă. Felul lor obtuz de a gândi ceea ce fac, ignoră platformele digitale, dar mai ales promovarea lor, pentru că astfel le pleacă oamenii din fața televizorului și astfel scad încasările din publicitate.

La noi avem doar Intact, care acordă o relativă atenție conținutului pe YouTube, iar asta doar pentru o producție: iUmor. De asta au și aproape 2 milioane de abonați. În schimb toată lumea vede YouTube ca pe cel care le ia pâinea de la gură și audiența din fața televizorului. Am mai scris asta odată, pentru a putea fi bine înțeleasă.

Concurența pe YouTube este reală și puternică

Acolo îți crești o comunitate, care este vocală în comentarii. Comunitatea te crește și te ghidează diferit față de tv. Dacă la TV comunitatea schimbă canalul, iar audiența nu scade, pentru că este falsă și înșelătoare, pe YouTube ai deja cifrele de unde știi când a plecat lumea de pe clip, dar mai ales de ce. Asta ar putea face clipurile mai bune.

Eu vad YouTube ca pe un tren care va trece prin gară fără să oprească și unde cei care produc conținut pentru televiziunile clasice nu se pot urca, până când nu vor vedea oportunitatea lui. Iar când o vor vedea, va fi deja mult prea târziu.

Cristi Dorombach

Cristi Dorombach, creator de conținut la techcorner.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzică, viața de zi cu zi pe blog.

One thought on “YouTube cucerește ecranele TV. Ce se întâmplă cu televiziunea clasică

  1. Loc o sa fie pentru toata lumea, oricand si oriunde … nu e un tren care trece ci mai degraba unul care stationeaza prin gari, pentru ca YouTube este de 1000x mai flamand de continut decat toate televiziunile de pe planeta la un loc, iar cei care hraneasca foamea asta vor avea loc sa o faca oricand! Diferenta va fi doar de creatie si continut, care in timp va deveni din ce in ce mai pretentios, iar comunitatiilea alea treptat vor fi tot mai volatile cu cat vor avea mai mult de ales, pentru ca de la superficialul la care sunt acum vor deveni si mai superficiali, timpul ala de vizionare reducandu’se probabil ca de la maxim 2 minute, la 1 minut in care daca nu l’ai captivat, l’ai pierdut si nu va mai conta cine esti, aia cu influenceri o sa se gate! 😉 Cam acelasi lucru a fost si in blogging pana cand acest segment s’a sedimentat, maturizat si ulterior ramas o nisa.

Leave a Reply