Skip to content

Cand vor invata romanii sa faca B2B?

20141008 165732

Am impresia ca romanii nu vor sa invete ce inseamna sa faci B2B. Pentru cei in necunostinta de cauza, B2B vine de la business to business. Si cu ocazia asta sunt la IMWorld. Internet and Mobile World, eveniment ce se desfasoara la Bucuresti si atrage aici cam tot ce este reprezentativ pentru internetul romanesc, de la furnizori de servicii de plata electronica, la furnizori de servicii electronice de coletare, verificare si mai stii ce, la marketing, SEO (?!) si solutii de hosting. Practic e toata lumea aici si isi prezinta serviciile. Insa fix prezentarea asta … ridica semne de intrebare, ca sa aleg niste cuvinte foarte placute.

Adica e bine ca il avem pe Mindruta host la main stage. El deja stie una, alta despre internet, e vedeta Facebook, stie cum functioneaza lucrurile. In schimb, la standul Lenovo, cei care vor sa targeteze maxim companiile si sa intre in aceste companii cu flote de telefoane mobile si laptopuri, lumea statea relaxata, ca sa nu zic ca plictisita si fara interes.

In  alta parte lumea statea pe scaune, ca nu cumva sa le fure cineva scaunul din stand. Ma gandeam ca probabil exista si optiunea asta…

Dar nimeni nu interactiona cu clientii. Iar astea sunt doar doua exemple. Ma asteptam sa … avem parte de niste standuri inovatoare. Am vazut laptopuri puse pe standuri, laptopuri care au iesit din oferta producatorului. Adica cum sa vii la un eveniment B2B cu echipamente care nu mai fac parte din oferta ta si probabil le ai pe stoc si vrei sa le vinzi astfel catre niste companii proaste care habar n-au ce sa faca.

Ma uit la oamenii care se invart aiurea printre standuri si nu inteleg nimic. Nu ii atrage nimic, nici nu se duc sa intrebe ceva, pentru ca oamenii de la standuri stau in gasca, cu spatele la lume sau mai rau nu ii privesc pe acestia in ochi. Whoa, foarte multa socializare.

Sau ma uit spre exemplu la standul de la GTS, unde sunt doua fete frumoase, care nu stiu cui se adreseaza. Pentru ca au acolo prajituri si cafea, dar GTS este furnizor de internet si servicii de hosting. Ma asteptam sa fi venit cu un stack de servere sa vedem beculete care clipocesc, sa stie oamenii daca isi pun siteul la ei, ce castiga, cat de frumos se misca si asa mai departe. Doar pentru prezentare. De exemplu, am fost la un eveniment HP in State. Oamenii au fost fix interesati de servere, chiar daca nu stiau ce naiba reprezinta alea, dar aveau beculete care clipeau. Si asta a atras o sumedenie de oameni acolo. La noi, o consola de administrare, consola pe care stiu sa o foloseasca maxim 2% din internauti. Si eu.

Dap, e cloud, dar arata-i omului ce e ala cloud, ca asa din vorbe zice ca il pacalesti.

Pe de alta parte mi-a explicat Sebastian cum sta treaba. Sunt oamenii aici plini de clienti, incat nu au nevoie de altii noi. Nu au nevoie sa ii atraga, sa le prezinte lucruri misto, sa ii invite la o discutie. Chiar daca este un eveniment B2B, iar oamenii care vin aici nu vin ca sa piarda vremea, ci din contra, vin sa gaseasca solutii pentru business-ul lor. Si pana la urma, nu oamenii trebuie sa caute un business si sa-l cumpere, astia care il prezinta trebuie sa il vanda. Si pentru asta trebuie sa atraga publicul.

In schimb mi se pare super tare ca la Romexpo, la un eveniment care se numeste Internet & Mobile, conexiunea de internet wireless nu este promovata prin ultimele jucarii aparute pe piata, nu se lauda nimeni cu o infrastructura buna si cu o fibra adusa aici, tocmai pentru acest eveniment. Nici macar wireless-ul de la Telekom nu e stralucit, desi e cum ar veni, in cladirea din spatele lor.

As vrea sa fac o comparatie cu evenimentele IT de dinainte de la Romexpo. Atunci cand aveam componente de PC prezentate aici, la CERF , dar si jocuri si concursuri de jocuri si multe gagici misto care vindeau componentele PC. Dar sa fac o comparatie si cu evenimentele IT din afara, acolo unde pe langa standuri, exista si produse si standuri amenajate atat de bine, cu atat de multe sample-uri, incat oamenii vin de drag sa stea acolo si sa invete si sa testeze solutii.

La noi, un laptop de birou (probabil chiar al omului care e la stand) si proiectorul firmei, daca nu televizorul firmei, cam rezolva problema. Si noi vrem performanta. Atat timp cat business to business ne adresam unor oameni care nu cunosc tehnologia cu care lucram noi si sunt in continuare speriati de ea?

Leave a ReplyCancel reply

Exit mobile version