Fragmentarea rețelelor sociale

Fragmentarea rețelelor sociale

Înainte a fost Facebook și când era Facebook era bine. Așa e scris la biblia internetului, iar a treia zi Mark Zuckerberg a spus, hai să ne listăm la bursă. Astfel omul a cunoscut binele de rău și astfel a apărut ura. A mușcat din fructul oprit, iar invidia, goana după likeuri au atras pe rețeaua socială o sumedenie de motive și justificări pentru timpul pierdut, dar și angoasele datorate numărului de likeuri sau dislikeuri.

Am fost un pic metaforic pentru a exemplifica ce se întâmplă acum pe Facebook. Practic, pentru că este o companie listată la bursă, Facebook are nevoie de bani. Dar are nevoie și să dea banii înapoi investitorilor săi. Pentru aceasta vinde publicitate, iar prin acea publicitate vinde de fapt datele personale ale utilizatorilor, obiceiurile lor, like-urile și preferințele acestora. Până aici nu e nimic rău. Răul apare atunci când cifrele trebuie să fie mai mari.

Pentru asta Facebook amplifică ura. Se știe doar că ura și teama sunt principalele motive pentru care oamenii se agită, sunt emoționați și fac ceva. În cazul de față, se dă share, se comentează și în comentarii se varsă toate leșile care altfel ar ieși pe gură.
A recunoscut Facebook cu jumătate de gură că au lăsat ca ura să fie în primele subiecte de pe rețeaua socială, dar mai ales ca mesajele care instigă la ură sau scandal să fie promovate acolo. Și de fapt este foarte simplu, intri pe Facebook vezi pe cineva care se plânge, vezi pe cineva care spune de rău de altcineva, vezi pe cineva care critică autoritățile și așa mai departe. De fapt vezi și persoane care au păreri, la care trebuie să aderi, pentru că dacă nu ești de acord cu părerea respectivă, înseamnă că ești împotrivă. Pentru că toate aceste lucruri aduc reacții și comentarii, Facebook le promovează, iar această promovare aduce și mai multe likeuri și comentarii, respectiv trafic pe rețeaua socială. Taficul acesta se numește afișări de publicitate, respectiv bani, respectiv se întorc banii la investitori. Dar nu e doar atât.

Oamenii pleacă de pe Facebook din cauza urii de acolo, iar compania refuză să recunoască acest lucru. Mai mult ascunde cifrele față de investitori, dar ele se văd peste tot. Se vede în planificarea reclamelor. Nu a scumpit Facebook tarifele pentru publicitatea în rețea. Ci pur și simplu nu mai sunt oameni online, iar Facebook pentru un click se va chinui mai mult să afișeze această reclamă. Iar acest lucru se vede în tarife care cresc sau în rezultate care nu apar.

Instagram

Aici e locul de, scuzați expresia, tâțe. Pentru că Instagram e o platformă de poze și pentru că funcționează la fel ca Facebook, dar oferă și o intimitate mai bună, lumea preferă să vadă aici țâțe. Nu se mai vede unde și cui ai dat like la poză, din fericire, dar toate pozele acestor fete care se numesc influencerițe cresc în aprecieri acolo. Nu sunt deloc invidios pe acest lucru, dar toată lumea știe că viața de influencer nu este deloc ușoară și mai ales nu aduce beneficii. Doar 0.5% din aceștia au și beneficii de pe urma muncii lor, iar acele persoane nu neapărat arată și țâțe sau au și altceva pe lângă ele.

Pe Instagram vedem doar poze din vacanțe, mașini scumpe și în principiu foarte multă laudă.

Din cauza acestei fragmentări și publicul de pe Instagram este cel specific pentru acest profil. Cu alte cuvinte pe Instagram nu știu unde ai putea vinde piese auto, cum să atingi oamenii care au nevoie de piese auto, dar ai putea vinde truse de machiaj și bilete la festivaluri.

Pentru cei care au plecat de pe Facebook, Instagram este doar un loc intermediar pentru a se transporta pe altă platformă.

Twitter

Pe Twitter în România s-a cizelat o comunitate foarte frumoasă. Ne vedeți la #vocearomaniei și #romaniiautalent, pentru că ne dau la televizor. Însă din cauza numărului de caractere limitat, conversațiile sunt mai pline de esență, mai clare și mai la subiect. Twitter oferă și posibilitatea de a încărca media, iar aici poți admira fetele de pe Instagram, dar și cu armata lor de comentatori specifici. Tot aici poți vedea și diferite filmulețe funny, scurte, care de ce nu, te fac să te simți bine. În schimb, lipsa de filtrare automată corect făcută permite pe Twitter afișarea tuturor părerilor, dar și a clipurilor explicite.

În contrast cu Facebook, dacă scrii pe Twitter ceva, comunitatea sare să te ajute, își manifestă părerea și vine în suportul tău. În schimb, ura de pe Facebook (pe care o citesc oamenii cu 3 postări înainte de a ta), îi fac pe aceștia să vină să continue ura sau să se descarce în postarea ta.

Facebook & WhatsApp Groups

Pentru că rețeaua principală este destul de toxică, lumea s-a retras mult pe grupuri de Facebook și WhatsApp. Ca o paranteză, pe grupurile de Facebook poți salva privat pozele tale, fără a te stersa de limita de spațiu. Cu alte cuvinte dacă îți pui o rutină zilnică, ca seara să urci pe Facebook, pozele din telefon, nu ai mai duce grija lor. Îți faci un grup privat, unde ești doar tu membru și ai pozele salvate acolo.

În schimb pe grupurile de Facebook și WhatsApp se cere atenție. Că de fapt de asta există grupul de părinți de la clasa a II-a B, dar și grupul de părinți de la clasa a II-a B, fără crizata aia blondă, dacă înțelegi ce vreau să zic. Și toată lumea care scrie pe Facebook, pe WhatsApp, cere atenție și răspuns imediat. Această comunicare suficient de personală și directă între persoane, cere răspuns imediat. Cam la fel ca în viața reală, dacă nu ți-a răspuns acum, în secunda asta, înseamnă că nu îți acordă atenție și că nu mai merită să faci nimic pentru persoana respectivă.

TikTok

Dacă te întrebi unde sunt toți oamenii de pe Facebook, ei bine au migrat pe TikTok. Câțiva s-au retras pe Twitter, dar majoritatea sunt pe TikTok. Iar aceasta nu este o rețea de copii. Din contră, e o rețea de adulți care sunt sătui de dramele de pe Facebook, care acum au o unealtă împotriva acestor drame, iar această unealtă nu se numește dislike, ci skip.

TikTok este răspunzător pentru lipsa de atenție a persoanelor. Știi persoana aia căreia îi spui ceva, dar o vezi peste 3 secunde că nici nu a auzit ce i-ai spus? TikTok e de vină pentru asta. Acolo dacă în primele 2.5 secunde nu ai convins utilizatorul să te urmărească, acesta s-a mutat la alt video.

Pentru că TikTok este doar public, este un loc foarte bun de dezvoltare personală însă. Teoretic trebuie să îi facă pe oameni să fie mai convingători, mai buni vânzători și să le impună o atitudine mai bună. Uită-te la creatorii de conținut de pe TikTok și (contrar lipsei lor de atenție) folosește-i la cele mai creative provocări din viața reală. Îți vor aduce idei la care nu te așteptai și o atitudine pe care nu sperai să o primești.

Nimeni nu reușește nici să copieze, dar nici să se aproprie de TikTok, la nivelul atmosferei, al gândirii corporative, al conceptului social ce este acolo. TikTok este o comunitate de unde înveți lucruri, de unde poți fi foarte ușor manipulat, dar și de unde poți cumpăra sau vinde.

Înțeleg că în afară a fost implementat conceptul de shop pe TikTok și că rupe vânzările de orice fel de produse. Eu zic că trebuie să ne pregătim și noi. De fapt dacă vorbești cum trebuie cu comunitatea ta, aceasta livrează, te dă mai departe și face un CTA de alte rețele nici nu ar visa la acest lucru. Iar totul ține din atitudinea pe care impulsionează astfel comunitatea pe care o crești foarte ușor pe rețeaua socială.

Reclamele pe TikTok. Pentru că serverele alea nu se plătesc singure, pe TikTok avem și reclame. Dar nu orice fel de reclame ar putea merge acolo. În schimb, sunt aproape 8.5 milioane de români ce pot fi atinși de o reclamă pe TikTok. Este o cifră uriașă. Facebook nu mai are cifrele astea. Și pentru asta trebuie să îți adaptezi reclamele la conținutul de pe TikTok, la o comunicare personală și directă cu publicul tău, care public repet, nu este tânăr.

Viitorul este video

Acum 10 ani, la o conferință la București CISCO spunea că viitorul este video și că trebuie să ne pregătim pentru acest lucru. Practic nu sunt extrem de acord cu acest lucru. Viitorul este și video. Dar din fericire nu au învățat motoare de căutare limba română sau să asculte ceea ce este în video. Așa încât mai avem nevoie și de SEO tehnic, de o comunitate care să te crească și să te ducă mai departe și de servere rapide care să susțină și video. Ei bine asta e o combinație care dă ceva mult de lucru, dar aduce și rezultate. Nu e ca și cum ai pocni din degete, pentru că ceea ce e superficial nu ține și nu va avea șanse de reușită pe termen lung.

Categoric viitorul include și video. Nu mai văd ceva care să se dezvolte fără video, fără prezență pe TikTok fără o atitudine identică cu a creatorilor de conținut de pe TikTok, decât dacă vrei ca acest lucru să fie foarte nișat și să te adresezi unei audiențe bine definite și limitate.

În schimb dacă reușești să trântești și un trend random, cum a făcut Wednesday, e perfect.

Cristi Dorombach

Cristi Dorombach, creator de conținut la techcorner.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzică, viața de zi cu zi pe blog.

Leave a Reply