Skip to content

Scrisoare pentru profesori

Stimate Domnule Profesor,

Acum sunt student in Romania, dar peste putin timp voi fi absolvent in Europa. Pe piata europeana, firma la care voi lucra va fi in competitie directa cu alte firme din Europa sau din lume. Asteptarile fata de mine vor fi tot mai mari si, de aceea, am si eu la randul meu asteptari comparabil de mari de la universitatea in care studiez si mai ales de la profesorii mei.

Despre aceste asteptari vreau sa va vorbesc in continuare.

In primul rand, ma astept sa fiti mai deschis decat pana acum si sa ma ascultati, nu doar sa ma auziti. Ati putea incepe chiar acum, cu aceasta scrisoare. Ma astept sa ma ascultati cu atentie mai ales atunci cand spun ca sunt nemultumit de facultate sau cand spun ca lucrurile ar putea merge mai bine. Imi doresc sa nu mai puneti la indoiala faptul ca merit sau ca sunt pregatit pentru un sistem mai bun.

Nu ma consider nici client nici materie prima. Ma astept ca relatia noastra in mediul academic sa fie bazata pe respect reciproc autentic si parteneriat. Obiectivele comune ale parteneriatului trebuie sa fie legate de ceea ce voi deveni eu. Asadar imi doresc ca relatia dintre noi sa evolueze de la situatia in care dumneavoastra ma invatati pe mine la cea in care eu invat de la dumneavoastra. Paradigmele educatiei s-au schimbat datorita evolutiei societatii, de la centrarea pe profesor si pe predare catre centrarea pe student si invatare. Universitatea trebuie sa fie un mediu de invatare si, in acest context, consider mai important rolul dumneavoastra de a proiecta experiente de invatare valoroase pentru noi si mai putin acela de a ne transmite informatie.

Ma astept sa utilizati corect creditele la cursul dumneavoastra, conform Ghidului de Utilizare al ECTS, publicat de Comisia Europeana. ECTS prevede ca obiectivele cursului sa nu mai fie descrise sub forma de capitole din carte sau de teme ce vor fi atinse, aceasta fiind o abordare centrata pe predare. Vreau ca obiectivele cursului sa fie formulate sub forma de rezultate ale invatarii, adica sa stiu ce voi intelege si voi putea face la sfarsitul cursului. Aceste rezultate trebuie sa aiba sens pentru formarea noastra profesionala, tinand cont de faptul ca avem nevoie sa intelegem informatii si sa le putem utliza, mai mult decat sa le inmagazinam.

Ma astept ca activitatile de invatare din cadrul cursului sa fie proiectate pe baza numarului de credite alocat materiei, respectandu-se norma de 25-30 ore/credit. Pentru ca estimarea acestui timp sa fie realista, ma astept sa ne intrebati pe noi cat timp au necesitat inclusiv temele, proiectele sau studiul individual si sa tineti cont de raspunsurile noastre in reproiectarea cursului.

Avantajul abordarii ECTS este ca evidentiaza elementele fixe, adica rezultatele invatarii si timpul pe care studentii il pot aloca atingerii acestora. Activitatile de invatare pot fi oricat de variate pentru a urmari eficient obiectivele cursului. Ma astept ca metodele si tehnicile folosite sa depaseasca, atunci cand e nevoie, tiparul clasic al cursului de tip prelegere si sa fie atractive si relevante.

La eficienta activitatilor de invatare contribuie, fara indoiala, si tehnologiile informatice si de comunicare. Ma astept ca fiecare curs sa aiba o pagina de internet pe care sa gasesc cel putin bibliografia, descrierea rezultatelor invatarii, programarea activitatilor de invatare, descrierea metodelor de examinare si suportul de curs in format electronic.

Stiu ca peste tot in lume invatamantul superior si cercetarea functioneaza foarte bine impreuna si de aceea imi doresc, si eu, sa invat de la cineva care impinge frontiera cunoasterii umane intr-un anumit domeniu si nu doar reproduce ceea ce altii au creat. Si pentru ca in majoritatea domeniilor stiintifice se lucreaza la nivel international, imi doresc ca si dumneavoastra sa fiti un membru activ in aceaste comunitati stiintifice unde, poate, ma veti indruma si pe mine.

Ma astept sa stiu ca anul acesta particip la un curs mai bun decat cel de anul trecut. Imi doresc ca dumneavoastra sa fiti adeptul unei culturi a calitatii prin care sa imbunatatiti mereu experientele nostre de invatare. Din aceasta cultura a calitatii nu poate sa lipseasca feedback-ul nostru, al studentilor si de aceea ma astept sa fiti deschis catre evaluarea activitatii dumneavoastra de catre studenti, ca intr-un parteneriat autentic si sa o folositi pentru a imbunatati de fiecare data experientele de invatare ale studentilor.

Ar mai fi multe lucruri de adaugat, dar daca posibilitatea de a dialoga fost deschisa, atunci vor exista si alte ocazii. Stiu ca, ceea ce astept de la dumneavoastra e mult in raport cu situatia din universitatile romanesti si ca greutatile pe care le veti intampina ar putea fi mai mari decat recompensa imediata. Gandindu-ne, insa, la cercul vicios in care educatia sufera din cauza societatii si societatea din cauza educatiei, consideram ca dumneavoastra nu ar trebui sa fiti parte din problema, ci parte a solutiei.


Pentru impresii, comentarii si pentru a vedea alte reactii vizitati:
http://www.bologna.ro/forum/viewtopic.php?t=6

5 thoughts on “Scrisoare pentru profesori”

Leave a ReplyCancel reply

Exit mobile version