Drama șoferilor cu mașini electrice

Drama șoferilor cu mașini electrice

O mașină electrică este viitorul automobilelor. Poți combate oricât vrei acest lucru, dar mașina electrică are un lucru special pentru care e invidiată de toată lumea. Mașina electrică nu mai are cutie de viteze. De fapt nici nu are nevoie să aibă soluția clasică de cutii de viteze. Propulsia nu se mai face în formatul clasic cu diferite pinioane, ci acționată de un motor electric care știe cum să învârtă roata, în funcție de cum apeși pedala. Cu alte cuvinte, cu o mașină electrică nu poți pleca cu a doua de pe loc.

Odată cu acest avantaj vin și altele. Nu mai ai zgomot, nu mai ai trepidația motorului, nu te mai stresează nimeni și nimic atunci când stai la semafor și așa mai departe. Dar asta în loc să îi bucure pe șoferi le dă bătăi de cap. Pentru că nu-i așa, suma problemelor trebuie să rămână tot timpul constantă.

Ce îi supără pe cei cu mașini electrice

Cei care au mașini electrice scapă de revizie, de schimburi de ulei, de schimb de ambreiaj, de toate prostiile astea unde suntem specialiști când vine vorba de mașinile pe combustie. De aici vin niște economii importante la buget. Economii care se văd în bugetul anual, dar se dau pe altele.

De fapt, încărcarea mașinilor electrice nu mai e gratis acum. Iar acest lucru le dă deja bătăi de cap celor care vor să încarce mașina, odată cu noile prețuri la energie.

Dar nici asta nu pare a fi singura problemă. Ci marea problemă este accesul la stațiile de încărcare.

Desigur, oricine ar putea să spună: ”hăhă, ți-ai luat mașină electrică, acum suferă! Go Brrrr!”. Și asta vine doar din partea celor care nu îi înțeleg pe cei care și-au luat mașini electrice, fără să descopere și avantajele condusului electric.

Dar aici e drama. Cei care și-au luat mașini electrice mânați de dragostea pentru natură și dorința de a conduce fără stres, nu prea au unde să încarce mașinile.

Stațiile de încărcare puține și proaste

De fapt întreg procesul de încărcare al unei mașini electrice nu e complicat. Deschizi priza, conectezi cablul și aștepți să se încarce bateria, fix ca la telefon.

Dar ca să ai curent ca să se încarce bateria, aceasta este cea mai mare provocare.

Niciuna din stațiile de încărcare a mașinilor electrice nu are un ghid de ajutor. Și astfel te trezești că ajungi în fața stației cu mașina descărcată, că bagi ștecherul în priză și … nimic.

Din păcate fiecare tip de stație de încărcare are câte un alt furnizor de servicii, iar pentru a încărca mașina ai nevoie de vreo 3 4 aplicații pe telefon și fiecare dintre ele cere bani.

200 de lei o încărcare de mașină electrică.

Nu am stat să fac calcule cât consumă mașina electrică, ci asta e suma pe care am plătit-o eu când am avut Dacia Spring 5 zile. De ce 200 de lei? Pentru că o aplicație îmi cere un sistem prepapid, unde suma de alimentare minimă este de 100 de lei, iar mai departe trag ei bani din acea sumă.
O altă aplicație reușește să încarce mașina abia după ce dai SMS la un număr de telefon, dar tot așa trebuie să ai în sistem prepaid o anumită sumă pentru a putea porni priza de încărcare și tot așa. Banii ăștia rămân blocați, dați către aplicațiile respective, nu se returnează orice ai face.

Practic, pentru fiecare priză există o altă soluție de plată, unde trebuie să depozitezi bani înainte pe care să îi folosești la încărcare. Și nu poți să folosești un singur sistem de stații de încărcare, pentru că … ei bine, nu există.

Cea mai tare țeapă, o numesc țeapă, am pățit-o în Pipera unde o stație de încărcare nu a pornit pentru că nu aveam un card de credit. Card de credit care nu e cel de descoperire de cont, ci de credit, ca la americani. O stație performantă, probabil pentru 2 – 3 clienți.

Stațiile de încărcare care nu merg

Acum sunt foarte mulți evangheliști care te pun să îți cumperi o mașină electrică. Și îi vezi pe tot Facebookul. Aproape că sunt la fel ca Martorii îmbrăcați la costum. Sunt foarte buni băieții ăștia. Dar ei au un singur cursur: nu au joburi, drept urmare nu le poți cere ceva atât timp cât au ei tot timpul din lume să își încarce mașinile. Ca să calculăm altfel timpul, poate nu înțelegi. Pleci de la birou la ora 18, iar tu ajungi acasă la ora 20, că așa e traficul. Cât timp vrei să mai stai afară ca să încarci mașina electrică. De fapt duminică am încărcat-o frumos. Am pus-o la încărcat la 8 dimineața, deci m-am trezit la ora aia, m-am dus la ora 9 la Biserică și la 10 jumate când s-a terminat slujba aveam bateria 90%.

Practic era să rămân la Ploiești pentru că nu am găsit o stație de încărcare în stare de funcționare. În parcarea unui dealer auto era cineva la încărcat și deși de obicei oamenii cu mașini electrice socializează, acea persoană stătea mută în mașină fără să răspundă la vreun semnal.
La Auchan stația de încărcare pe bani nu funcționa.
La Kaufland stația de încărcare pe bani era blocată de ceea ce mi s-a părut mie un angajat al magazinului care a parcat pe trotuar și a lăsat priza în mașină. Iar celelalte prize nu erau funcționale.
Abia într-un mall am găsit o priză de curent care permitea încărcarea mașinii electrice la puțin peste 1kW.

Asta cu puterea este o altă distracție pentru cei care își iau mașini electrice. Pentru că odată cu această achiziție trebuie să dai si teză la Fizică, clasa a 6-a. Acolo afli de puterea curentului electric care se măsoară în W, de voltaj și amperaj. Le mai înveți odată în liceu, dar tot trebuie să dai teză la stația de încărcare.
Pentru că trebuie să calculezi rapid și mental cât de repede se încarcă mașina, cât estimează ea că mai durează până se încarcă și astfel să știi cam cât trebuie să stai degeaba. Oh wait, asta dacă ai curent.

Dar nu avem nici curent electric pentru mașinile electrice

Am fost la încărcare într-un mall din București. Am pus mașina la încărcat, pe bani, stația mi-a spus ia băiatul 10kW, că atât am și atât îți dau. Am calculat că un 40 de minute de încărcare ar fi fost suficient.
Calcul greșit. Pentru că lângă mine a venit un băiat cu Tesla și acolo sunt stații Tesla Hypercharge. Și pentru că suntem pe același fir de curent, băiatul cu Tesla mi-a absorbit tot curentul care era disponibil în acea parcare. M-am trezit deci cu mașina care în loc să se încarce cu 10 kW, se încărca cu 3kW. Nu, nu era mai mult de 80%.

Sunt curios ce se întâmplă când se alimentează două Tesla în același timp, se stinge lumina în mall?

Am fost la curte să alimentez de la 220v și iar am dat examen la fizică. Și așa am descoperit că deși casa are teoretic un 3kW putere, când am băgat mașina în priză și luminile au făcut zup, am înțeles că de fapt pe stâlp sunt doar 1.5kW. Atât e în zona respectivă.

Deci ce sens mai are să iau mașină electrică?

Are sens să iei mașină electrică. Vrei să audă evangheliștii că poluezi planeta și că nu vrei mașină electrică? Dar trebuie să iei mașină electrică, doar dacă ai unde să o încarci.
Adică dacă stai la curte și ai să zicem cum să îi dai un 10 kW din panouri solare sau măcar un 3kW din rețeaua electrică clasică, dar să fie 3kW.
Are sens să iei mașină electrică dacă la birou ai o priză unde să o încarci, iar companiile ar trebui să fie bucuroase să permită angajaților aceste lucruri. Sau să aibă cheltuielile deductibile din factura de curent electric, pentru încărcarea mașinilor. Și fără o tonă de birocrație.

Ministerul mediului promite 18.000 de stații de încărcare electrice. Până atunci aceste discuții despre încărcarea electrică și toate problemele celor cu mașini electrice sunt la ordinea zilei. Când se vor rezolva vom avea cozi la stațiile de încărcare ca în Statele Unite.

Cristi Dorombach

Cristi Dorombach, creator de conținut la techcorner.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzică, viața de zi cu zi pe blog.

2 thoughts on “Drama șoferilor cu mașini electrice

  1. Dacă stai la curte și ai eoliană, curentul va fi gratis. Asta, cel puțin, e încă valabilă. Cne știe când se va pune taxă și pe asta.

    Am un prieten în Predeal și are pârâu de apă lângă el. Nu are voie să pună o țeavă în pârâu să tragă apă, ci să folosească apa care vine pe țeava statului. Probabil captată din același pârâu.Și dacă-l prinde cu țeavă în pârâu îi dau niște amenzi de mii de lei.

    Aș lua mașină electrică dacă aș putea parcurge 800-1000 de km, cât pot merge cu una pe benzină/ motorină.

    Dar Springul merge 130 km, mai mult nici dacă bate vântul din spate. E o mașină de oraș și atât. Și altă problemă, nu știu cum e la astea noi, nu se aude mașina. Am înțeles că la unele s-a pus un sunet ca de motor când mergi cu ea.

    La altele nu, e foarte silențioasă. Și pentru amețiții care traversează cu nasul în telefon e foarte periculos.

  2. Este tare ciudată situația actuală legata de mașinile electrice …având în vedere preturi la energie electrică…plus problema stațiilor de încărcare care sunt foarte puține .

Leave a Reply

%d bloggers like this: