Facebook a scos știrile de pe rețeaua socială

Facebook a scos știrile de pe rețeaua socială

De vreo săptămână Facebook nu mai afișează știri pe rețeaua socială. De fapt nu mai afișează imaginile atașate linkurilor de pe rețeaua socială, pentru a intra în conformitate cu una din deciziile CE/CEE legate de GDPR. Nu ți se pare că e mai liniște pe Facebook?
Eroarea pe care nu o văd oamenii arată așa.

În același timp, linkurile se văd astfel pe rețeaua socială.

Iar aceasta înseamnă că linkurile fără poze vor fi trecute în cea mai nefrecventată opțiune a rețelei sociale. Teoretic Facebook afișează știrile, practic acestea nu se văd. Aici povestea e puțin mai lungă, încerc să o explic cât mai simplu.

Traficul direct este inexistent

În urmă cu 8 – 10 ani, toată lumea spunea că trebuie să creștem comunitatea, că trebuie să strângem comunitatea în jurul brandului și așa mai departe. Nimeni nu a făcut acest lucru, pentru că o comunitate necesită investiții, dar și mai ales atenție.

Când vine vorba de presă, lucrurile au stat în felul următor. Traficul direct era în 2013 – 2014 la sub 10% pentru siteurile din top 10 românesc. Cu alte cuvinte, oamenii nu tastau adresa siteului pentru a intra pe siteul de știri, ci intrau pe Facebook pentru a vedea de acolo știrile pe care le shăruiau prietenii lor și de acolo ajungeau pe siteul de știri ca să facă trafic.
Aceasta înseamnă că presa depindea de rețeaua socială, ca oamenii să vină să își citească știrile de acolo. Nimeni nu a investit deci în fidelizarea oamenilor pentru o anumită publicație, nimeni nu a investit aici în creșterea culturii pentru o anume publicație.

Iar aici răspunsul este simplu. Asta însemna ca presa să investească în angajați care să facă doar social media. Să crească comunitatea și să vorbească cu aceasta. Dar asta însemna ca presa să ofere și posibilitatea de feedback din partea comunității. Asta însemna să audă critici, să audă opinii, să le dea oamenilor dreptul să îi critice. Acum niciunul din siteurile de știri din România nu mai oferă posibilitatea de a comenta articolele sale. Singura opțiune care legal, i-ar fi scăpat de posibilitatea moderării (comentariile prin Facebook) le scade procentajul din optimizarea paginii pentru Google și s-a renunțat la așa ceva.

Comunitățile sunt inexistente

Mă uit că nu există niciun fel de comunitate crescută în jurul vreunei instituții de presă. Așa au gândit ei, ca oamenii să se uite la ei ca la televizor, iar presa stă în paradigma asta greșită că oamenii trebuie să vină să consume informația de la presă. La fel ca pe vremea comunismului când aveai un singur telejurnal la singurul post tv din țară și astfel oamenii veneau acolo să vadă știrile acolo.

Am încercat fără succes să le explic patronilor de presă că acum oamenii nu mai urmăresc presa, de unde și traficul de sub 10%. Ci că instituția de presă trebuie să meargă la om să îi explice, salut, intră la mine, vezi știrile aici. Nimeni nu a înețeles acest nonsens.

Și pentru că acest obicei nu există de teama diluării brandului, a apărut fenomenul de clickbait care a diluat și distrus și mai mult branduri normale care ar fi putut avea succes.

Cine mai face succes în presă

Acum avem în presă câteva siteuri care fac clickbait și trag trafic din Google Discover. Asta este ecranul din stânga de pe telefon, pe 80% din telefoanele de pe piață, telefoanele cu Android. Restul nu au acces la acest tip de informație sau de știri. Dar și aici vedem o tonă de clickbait, pentru că filtrele automate de la Google nu recunosc clickbait-ul, ci dau importantă unor siteuri, în funcție de câte clickuri se obțin din acel trafic din Discover.

Să cumpărăm likeuri

Tot în perioada lui 2013 – 2014 siteurile știau să cumpere likeuri pe Facebook. Adică falsa impresie că dacă ai multe likeuri la pagină ești cineva. Așa am ajuns la siteuri care au pagini de Facebook de milioane de utilizatori, dar cu un reach foarte mic al acestora. Mai mult, acum vedem aceste pagini date în jos de Meta, pentru că așa lucrează rețeaua socială cu paginile care au cumpărat vreodată publicitate și care nu au interacțiuni cu utilizatorii lor.

În schimb ar fi fost mai bine să se investească în comunitate, într-o persoană care să se ocupe de acea comunitate și să existe acești exponenți ai brandului media către rețeaua socială. Nu o comunicare ca a unui televizor, atunci când vorbești pe o rețea socială. Acum nu a schimbat utilizatorul canalul, ci a oprit Meta serviciul de cablu.

De ce s-a întâmplat asta?

Pentru că Meta a fost obligată să se supună directivei CE/CEE dată odată cu GDPR când nu mai pot prelua pozele de pe siteuri. Desigur, există un fix și pentru asta, dar aici trebuie să intervină programatorii și să lege siteurile la paginile de Facebook.
Siteurile pot shărui pe paginile lor de Facebook ca până acum, dar oamenii individuali nu pot face același lucru. Iar aici este de fapt ceea ce voiam eu să spun despre comunitate. Acum ar trebui să vedem share de pe pagina de știri, de la prietenul tău. Dar nu vedem acest share pentru că pagina de știri nu l-a rugat niciodată pe prietenul tău să dea share, dar nici nu l-a făcut să se simtă bucuros că dă share de la acea pagină de presă.

Cristi Dorombach

Cristi Dorombach, creator de conținut la techcorner.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzică, viața de zi cu zi pe blog.

Leave a Reply

%d bloggers like this: