Pericolul nu este TikTok, ci o singură sursă de informație

Pericolul nu este TikTok, ci o singură sursă de informație

Râdeam zilele trecute de nu știu ce stațiune italiană, populară de altfel, care a fost luată cu asalt de 35.000 de turiști și de primarul acelei localități care se plângea că trebuie să curețe după 35 de mii de turiști.

Pentru cei care se uită la o singură sursă de informare, care a anunțat 10.000 de turiști și nu 35.000, știrea e asta:

On a two-day winter weekend, the resort usually sees around 20,000 skiers and an additional 15,000 sledders and walkers. But the extra 10,000 visitors last week added to the resort’s safety concerns.

Cu alte cuvinte, stațiunea avea deja 25.000 de turiști pe pârtii și pe străzi, iar peste ăștia au mai venit 10.000 cu câteva sute de autocare, care au plătit puțin și s-au plimbat și ei pe acolo.

Efectul TikTok

Aglomerația asta în stațiune a venit ca urmare a unui anunț pe TikTok de la ceva influencer, care le-a promis pentru 30 de euro, o excursie până acolo. Și lumea s-a dus, de ce să nu se ducă. E ca la noi, pentru 150 de lei te duci până la Sinaia și te și întorci înapoi, în aceeași zi. Am putea să facem acest lucru, cam tot atât costă, de unde facem rost de 300 de autocare? (Practic nu se poate, noi avem legi care interzic transportul organizat de persoane de la București la Sinaia, cu autocarul).

Deci TikTok livrează. Asta este doar unul din multele exemple care ne spun că o postare pe TikTok care se viralizează sau este sponsorizată și se viralizează ajunge să livreze bine și chiar foarte bine. Dacă 10.000 de oameni au ieșit din casă, în cazul de mai sus, de ce nu ar face TikTok orice altceva: de la vânzarea unui magazin online, la accesul la ceva concert, la lansarea de un anume produs și așa mai departe.

TikTok, singura sursă de informare

Problema mea nu e faptul că TikTok mișcă masele și livrează lucruri. Problema mea e că oamenii ajung să folosească o singură sursă de informare. Eu sunt la 3 – 4 surse în momentul de față: X – pentru că știe să prioritizeze ceea ce este cu adevărat important dimineața, instagram – pentru partea superioară a femeilor, bineînțeles și ceva siteuri de știri, în condițiile în care informația nu ajunge la mine din cele două surse inițiale.

Dar între timp, noi avem oameni care folosesc doar TikTok pentru distracție, pentru a se informa, pentru a consuma conținut de acolo. Iar acolo conținutul nu este tocmai cel mai potrivit. Și astfel avem oameni care ajung să creadă tot ceea ce este pe TikTok, pentru că este mai simplu de ingestat și ingerat. Astfel, la fel cum mănânci fără să mesteci, tot așa și informația de pe TikTok este crezută de restul tot publicul de acolo.

Mă uitam la principalul site de propagandă rusească. RT are sloganul Question More. Și este atât de bun acest slogan, încât i-a făcut pe oameni să creadă direct propaganda rusă, fără să mai întrebe, fără să se întrebe, fără să mai judece. Practic este un fel de psihologie inversă, care atunci când te pune să îți pui întrebări și să încerci să judeci – chiar e corect cum zic rușii – chiar atunci tu nu mai judeci și crezi ce primești.

Cam în același mod sunt oamenii de pe TikTok

Aici ar trebui unul din licențiații în psihologie să ne explice cum creierul uman reușește să blocheze logica, atât timp cât primește informația de la 10 centimetri, din telefon, de pe TikTok. De ce dacă urmărești informația de la distanța asta, se atrofiază orice alt stimul din creier, se blochează spațiul de gândire, iar informația asta de la 10 centimetri devine lege.

Acum gândește-te de ce oamenii lui Georgescu sunt atât de limitați. Pentru că ei nu au luat informația de la televizor (la TV-ul clasic nu se mai uită nimeni). Ei au luat orice fel de informații despre Georgescu de la 10 centimetri de ochii și capul lor. Și au crezut aceste informații fără să se gândească, fără să le comenteze, fără să le mai judece. Culmea le-au și memorat.

Ce facem mai departe?

Nu știu. Pentru că nu am o explicație logică a faptului că oamenii care primesc informația de la 10 centimetri, de pe TikTok, refuză o consultare cu rațiunea și cu viața reală. Încerc să-mi dau seama dacă fazele alea din filme, unde oamenii care erau spălați pe creier în timp ce priveau niște imagini în fața ochilor, chiar sunt reale. Și se pare că sunt reale, iar acest lucru se întâmplă cu TikTok, ca singura sursă de informare.

Problema nu e numai că spălarea pe creier se întâmplă pe TikTok, ca singura sursă de informare. Problema nu e că oamenii se spală pe creier astfel – în sensul propriu al cuvântului, nu figurativ. Problema e că oamenii se spală pe creier cu o singură sursă de informare care există pe TikTok.

Practic, pe TikTok ai doar mesajele lui Georgescu. Nu ai alt tip de mesaje, pentru că nimeni altcineva nu le crede. Iar s-a stabilit deja că ai 2 milioane de oameni, masa de oameni suficientă de pe TikTok care nu vor invada stațiuni montane la noi, dar știu să distrugă o țară. Iar oamenii ăștia nu au alternativă, nu au acces la altă informație, pentru că orice altă informație nu există pe TikTok.

Foto: Grok – Calin Georgescu as God

Cristi Dorombach

Cristi Dorombach, creator de conținut la techcorner.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzică, viața de zi cu zi pe blog.

Leave a Reply