Ce nu a spus Buhnici la VisualFest

Ce nu a spus Buhnici la VisualFest

Ieri a fost VisualFest, cam primul eveniment cu prezență masivă offline pentru mediul online. Evenimentul a fost hibrid, adică cu prezență în sală pentru un număr limitat de persoane și cu scaune distanțate, dar și cu transmisiune pe internet, așa cum sunt evenimentele din perioada asta.

Și cum s-a discutat despre visual și despre YouTube, a venit și George Buhnici să ne spună câte ceva din secretele din spatele acestei industrii. Și a spus multe, dar așa cum este normal, părerile au fost preponderent subiective, de asta au nevoie de completări.

masuri de siguranta la visualfest
măsuri de distanțare socială la VisualFest

De ce nu sunt clipuri românești pe prima pagină a YouTube

George a pus o pagină de YouTube pe incognito și ne-a arătat pe ecran că pe prima pagină a YouTube nu există niciun clip românesc. Potrivit lui, pe bună dreptate, YouTube nu promovează conținutul românesc.

Aici are dreptate, nu se promovează conținutul românesc, dar nu există conținut românesc care să se promoveze. Eu n-am mai produs un clip pe YouTube de 6 luni pentru că …
Dar aici trebuie să facem o analogie. Și să ne uităm puțin în istoria celor 10 ani de internet recent românesc. Acum 10 ani erau relevante blogurile, dar pe vremea respectivă aveam 40.000 de bloguri active în fiecare lună. Dacă facem aceeași analogie pe YouTube, unde costurile de producție sunt infinit mai mari, unde sunt producătorii de conținut?

Youtube se laudă că sunt 12 milioane de conturi de Google și utilizatori de YouTube în fiecare lună, dar acest lucru nu se reflectă în conținutul produs. YouTube nu anunță câți utilizatori de YouTube produc conținut pe rețeaua socială, câte canale sunt active. A încercat Zelist să facă acest lucru la un moment dat și cifrele erau … minuscule. De ce nu sunt canale pe YouTube, imediat

De ce sunt manele în trending pe YouTube-ul românesc

George dădea vina pe algoritm, atunci când spunea că pe YouTube-ul românesc, în pagina de trending sunt numai manele. Spunea George că maneliștii știu cum funcționează algoritmul și astfel sunt promovați de YouTube. Corect, dar greșit.

Foarte multă lume intră pe YouTube pentru muzică, YouTube recunoaște asta și atunci când zdrang zdrang zdrang, cineva cântă, atunci este promovat. Dacă ne uităm la americani și acolo sunt manelele lor, se numesc rap sau ceva de genul ăsta. Dacă ne uităm la turci și indieni vedem la fel. Drept urmare la noi vedem acest gen de muzică. Dar nu sunt manelele în trending la noi pentru că suntem o țară de maneliști. Ci sunt manelele în trending aici pentru că nu avem alt tip de conținut. Și o să vă dau o singură temă de gândire. Ultima știre despre YouTube era când a scos Smiley nu știu ce piesă care a făcut 1 milion de afișări în mai puțin de 24 de ore. Câte alte piese a mai scos Smiley, dar altcineva? Ah, nu îți place Smiley?

De ce nu sunt mai multe canale de conținut pe YouTube

Revin la povestea cu blogurile. Ce era blogosferă în România, s-a fâsâit nu din cauza faptului că au crescut oamenii și au considerat că e o prostie să scrie și să se dezvolte astfel. S-a terminat cu blogosfera când au apărut scandalurile pe bani. Au apărut la un moment dat 3 bloggeri care au început să facă gât și să ceară ei toate campaniile, deși le aveau pe toate, dar nu era suficient. Pentru ei era suficient ca alții să nu mai facă aceste campanii.
Drept urmare marea majoritate a blogosferei, atunci când a văzut atitudinea asta nepotrivită a decis să se detașeze de aceștia. La asta a contribuit și introducerea taxei anuale pentru domenii și taxele de hosting ce au tot continuat să crească.

Pe YouTube e la fel. Investești foarte mult timp și bani în producerea unui clip video. Pentru că te poți filma cu un telefon, dar omul care se uită la tine te ascultă în căști și te vede pe televizorul 4K. Deci trebuie să fii la nivel 4K.

Statisticile pe care le am eu pe canale de YouTube foarte mari îmi arată că TV-ul a depășit desktop/laptop la consum de YouTube, fiind pe locul doi după telefon.

Pe de altă parte tot acest hate de pe YouTube, afectează în principal producătorii de conținut. A fost nevoie – la fel ca la bloggeri – de unul care să facă scandal, ca să fie toți băgați în aceeași oală și asemuiți cu aceștia. Drept urmare producătorii de conținut nu vor acest tip de reacții.

Când vom avea conținut frumos pentru YouTube

Vom avea conținut frumos atunci când:

  • agențiile ce reprezintă creatorii de conținut nu vor lua 70% din contractele acestora
  • aceleași agenții se vor implica cu idei în producția de conținut, nu în vânzarea lui
  • creatorii de conținut vor înceta să se compare cu alții și se vor uita la comunitatea lor (fix ca la siteuri, fix ca la TV)
  • se va produce mai mult conținut frumos de aici
  • conținutul va respecta normele TV (știu, dar lumea se uita pe tv și ascultă în căști). Produci conținut pentru ecranul cel mai performant al utilizatorului. Uita-te de exemplu la Realitatea. Ei au emisia la 720×576 pixeli, în timp ce televizorul tău 4K are 3840×2160 pixeli.
  • cei care cumpără publicitate vor înțelege că reclamele alea de 5 secunde sunt inutile pentru YouTube și sunt bani aruncați pe geam.

Mai sunt lucruri de spus? Le aștept în comentarii.

Cristi Dorombach

Cristi Dorombach, creator de conținut la techcorner.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzică, viața de zi cu zi pe blog.

2 thoughts on “Ce nu a spus Buhnici la VisualFest

  1. Eu cred că au picat blogurile pentru că s-a dezvoltat Facebook. Acolo se scriu texte și e un număr mare de cititori.

    Mi-e greu sa cred că taxa anuala la domenii .ro de vreo 9 € + TVA pe an a lovit la temelia bloggingului.

    Au mai crescut preturile la unii furnizori de hosting (cu sume gen +1€ pe lună), dar daca vrei absolut cel mai mic preț găsești și hosting de 1€ sau 2€ / lună. Sau îți ții gratuit blogul pe wordpress.com.

    Nu, nu e asta. E Facebook, unde publicul petrece deja mult timp și funcționează ca alternativă de feed reader unde îți țineai pe vremuri blogurile pe care le urmăreai.

Leave a Reply