Puterea brandului

Metropotam vorbeste despre brandurile din blogosfera, eu le-am explicat ca asa ceva nu exista. Un brand e ceva ce se vinde, e ceva ce se cumpara, e ceva ce se tine in mana se imbraca sau se mananca.

In schimb eu ma uit pe internet la brandurile care ar putea exista aici. In primul rand nu sunt, sau daca sunt se numara pe cel mult 10 degete. Sa ne gandim conform definitiei de mai sus care branduri de pe internet se mananca? Pai avem PROTV, asta da, se mananca, se consuma in fiecare zi, vinde publicitate si manipuleaza o groaza de oameni. Avem vreun ziar ce se poate numi brand pe internet? Nu prea, cel mult avem hotnews care a reusit sa scoata o gasca de oameni la Universitate in ziua in care Basescu a fost suspendat. In rest, stau sa imi caut in cap si nu reusesc sa gasesc. Probabil paginile operatorilor de telefonie mobila ar putea fi considerate branduri pentru ca acolo trebuie sa te logezi ca sa platesti / vezi factura, ca sa vezi mailul si asa mai departe. Dar paginile astea nu vand, nu manipuleaza. Ar mai fi brandurile de mancare, de imbracaminte, de bautura care sa existe pe internet. Teorie desfiintata, nu formeaza nimic, nu fac nimic, au o prezenta nevirala si aproape obscura. Bineinteles, la ei toate chestiile astea sunt facute pe o sumedenie de bani dati agentiilor de publicitate.
Mass-media, e un brand partial pe internet. Lumea reuseste sa intre pe paginile ziarelor / televiziunilor ca sa vada stirea respectiva, sa comenteze / injure stirea si sa plece mai departe. Chiar daca ei manipuleaza, ideea lor de brand se rezuma doar la reclamele ce le afiseaza in pagini, fara ca sa isi promoveze intr-un mod placut/viral numele lor. Singurul avantaj al mass-media in internet e ca sunt atat de vechi incat numele lor e aproape instinctual intiparit in memoria cititorilor, dar nu pentru totdeauna. Eu zic ca daca maine se va inchide evenimentul zilei, cautarile pentru situl lor de web ar fi reduse la vreo 20 – 30/zi in urmatoarele 2 saptamani.
Sa mai zic de brandurile auto? Nu, acolo in mare parte pe langa o pagina de prezentare in flash si seaca nu exista mai nimic, ar putea exista un forum, ce are in spate o comunitate serioasa, dar de obicei chestiile astea sunt facute de catre fanii masinilor respective, nicidecum de catre producator sau vreun dealer.

De ce vorbesc de branduri? Pentru ca ma oftic. Exista unii, unele, niste, cateva pagini de web care pot, care ar putea sa faca si sa dreaga miscari de masa impresionante. Exista pagini de web in online ce ar putea sa vanda intr-o zi atat numele propriu cat si al tertilor intr-o masa de ascultatori atat de mare, incat ar depasi orice asteptare. Dar … ne trezim fara implicare.
Drept urmare, ziceam mai devreme, exista unii care au reusit sa puna pe internet un brand din real life. Au avut noroc iar numele lor a devenit cunoscut si (sa zicem) apreciat. Dupa care s-au culcat pe o ureche, in loc sa dezvolte numel, au preferat sa stea sa se uite la o pagina care a ramas aceeasi timp de foarte mult timp si sa isi incaseze banii din reclame. Eventual din cand in cand mai baga cate un facelift al paginii ca sa fie in trend (dar fara sa se adapteze noilor cerinte in materie de online).
Ce fac aceste branduri? Nimic, doar profita. Nu se vand, nu duc nimic la bun sfarsit, nu isi respecta vizitatorii si nici macar nu le dau atentie. Drept urmare astia vor avea parte de vizitatori putini, vor avea parte de comentarii idioate, tendentioase si triviale.
Ma gandesc, a existat vreo intalnire a comunitatii / utilizatorilor inregistrati ai vreunui site mare? Sa zicem softpedia a facut vreo intalnire cu userii? Hotnews, evenimentul zilei, protv cineva? Nu … nimeni.

Si atunci se intreaba de ce apar pagini de web obscure care le iau vizitatori, de ce apar idei in alta parte inainte, sau de ce sunt altii cu mai multi vizitatori. In schimb paginile brandurilor, in puterea numelui lor isi permit sa copieze paginile mici, care n-au cum sa tipe si sa aibe reactii, le preiau ideile, si le asuma si se lauda cu ele imediat dupa ce le lanseaza online.

In timp ce aia mari isi permit sa faca chestii de genul asta, de ce nu s-ar reflecta acelasi lucru si cu cei mai mici. Ma rog … e un subiect ce as vrea sa se dezbata si as vrea sa il dezbateti, asa ca ajutati-ma cu pareri.

Cristi Dorombach

Cristi Dorombach

Cristi Dorombach, creator de conținut la techcorner.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzică, viața de zi cu zi pe blog.

Leave a Reply

%d bloggers like this: