Următoarea mașină va fi electrică?

Următoarea mașină va fi electrică?

Urmăresc cu atenție și preocupare evenimentele de pe piața mobilității din Europa și declarațiile Comisiei Europene care spune că din 2030 nu se vor mai comercializa mașini noi cu combustie internă la nivelul uniunii.

Pana aici e totul bine, dar trecerea spre mașinile electrice va fi una dură și cu destul de multe riscuri. Așa cum spun atât mai multe state, o trecere bruscă la mașinile electrice ar duce la creșteri importante de prețuri, datorită cererii foarte mari pe un termen foarte scurt.

Dar unde încărcăm mașinile electrice

Prima problemă pe care o văd în mașinile electrice este alimentarea acestora. Cel puțin aici nu există acest lucru. Diferența dintre alimentarea unei mașini cu benzină și a unei mașini electrice, constă în timp. O mașină pe benzină se umple în 2 3 minute, în timp ce una electrică cere cel puțin jumătate de oră, în funcție de curentul electric disponibil.

Iar acum în România, București cel puțin sunt deja cozi la aceste stații de încărcare a mașinilor electrice din centrele comerciale.
Și pe principiul cine a fost întâi, oul sau găina, ce faci întâi, iei mașină electrică sau faci infrastructură pentru așa ceva.

Exemplul vine de la vecinii mei. Un vecin de la etajul 6 a tras un cablu electric din casă, până jos la etajul 1, pe exteriorul blocului, iar apoi până în spatele blocului pentru încărcarea mașinii electrice.

La 2 blocuri distanță cineva de la etajul 10 a tras un cablu electric până pe trotuarul din fața blocului, cablu aruncat până pe gard. Iar pe trotuar a ”rezervat” trotuarul pentru că acolo este o priză de 220v pentru alimentarea mașinii.

Unde oferă furnizorul de energie electrică curent pentru mașinile electrice

În aceste 2 exemple avem doi oameni care folosesc rețeaua electrică de la ei din casă pentru a alimenta mașinile electrice. Adică stau la bloc, au curent tras până la etajul 6 sau 10, apoi au fire trase din casă până jos ca să dea curent mașinilor.
Ajungem deci încă o dată la aruncatul cablurilor peste blocuri așa cum făceam acum câțiva ani cu rețelele de cartier.

Furnizorul de energie are deja curent în stâlpii de iluminat public, în toate punctele de lângă bloc. Adică nu este necesar cablul ăla aruncat din casă, dar este nevoie de un management al acestor cabluri și puncte de încărcare. Clar, alte găuri în curtea blocului, alte probleme cu locurile de parcare și așa mai departe. Dar mai ales o coordonare cu autoritățile locale și o mișcare proactivă care să vină din partea furnizorului de curent electric către clienții blocurilor rezidențiale.
De exemplu: la fiecare ~4 blocuri turn din București există un punct de transformare, în parcare, ce aparține furnizorului de electricitate. Acolo pot fi amplasate stații de încărcare, care să se lege direct la abonamentul de curent al omului.

În Tineretului sunt 4 locuri de încărcare a mașinilor electrice, cu timp limitat de staționare. Deci nu poți lăsa mașina peste noapte acolo la încărcat.

Asta nu înseamnă că dispar mașinile pe benzină

Teoretic trecerea la electric nu înseamnă că de mâine aruncăm mașinile pe combustibil. Dar în momentul acesta suntem în punctul în care nu prea mai rentează să cumperi o mașină nouă. Astfel va fi lovită puternic piața producătorilor auto.

Aceștia au în continuare la vânzare majoritar mașini pe combustie. Dar timpul de fabricație al acestora este deja limitat, până în 2030. Ceea ce înseamnă că de fapt ar trebui să nu mai fabrice începând de acum mașini pe combustie.

Dar problema este alta. Tot în decizia Comisiei se spune că ar trebui introduse noi taxe pentru mașinile clasice, pentru a încuraja trecerea la mașini electrice. Și deci, cine ar cumpăra acum mașină clasică pentru un timp limitat.

Următoarea mașină va fi electrică?

Mă gândesc la mine. Am deja 13 ani cu mașina diesel. E bine că am prins un model extrem de bun: merge perfect, nu a depășit normele de noxe din cartea tehnică de la momentul cumpărării și nu a generat nicio problemă, nici măcar rugină nu are.

Și atunci dacă vrei o mașină nouă ce faci? Iei o mașină electrică și tragi 50 de metri de cablu de curent peste balcon ca să o încarci? Iei o mașină pe combustie care mai merge doar câțiva ani, probabil cât să plătești ratele? Rămâi cu o mașină veche, poluantă, nesigură și aștepți o predictibilitate mai clară a Comisiei Europene?

Cristi Dorombach

Cristi Dorombach, creator de conținut la techcorner.ro, dcristi.ro scrie despre internet, online, social, politic, filme, muzică, viața de zi cu zi pe blog.

Leave a Reply

%d bloggers like this: